The Influence of Christian Religious Education in Family and Parenting Styles on Adolescent Character Formation
DOI:
https://doi.org/10.46445/ejti.v6i1.470Keywords:
Family’s Christian Religious Education, parenting patterns, formation of Christ's characterAbstract
This study aimed to test and prove through data collection that the formation of the character of Christ in adolescents is influenced by the implementation of Christian religious education in the family and parenting patterns. The research method used in this research was the survey method - correlational. Based on the data analysis, the results showed that: 1) Christian religious education in the family had a significant effect on the formation of the character of Christ in adolescents; 2) Parenting patterns have a significant effect on the formation of Christ's character in adolescents; 3) Christian religious education in the family and parenting patterns together have a significant effect on the formation of the character of Christ. Thus, efforts to form the character of Christ in adolescents can be done by increasing the intensity of the implementation of Christian religious education in the family and increasing the right parenting pattern.References
Ariyanto, M. D., Mahmud, A., & Wijayanti, T. Y. (2012). Konsep Puasa dalam Agama Protestan. Suhuf, 24(1), 99–119.
Arroan, R. A. (2016). Analisis Ketaatan Kristus Berdasarkan Filipi 2:1-11 Dan Implementasinya Bagi Orang Percaya Masa Kini. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Bharathi, T. A., & Sreedevi, P. (2016). A Study on the Self-Concept of Adolescents. International Journal of Science and Research, 5(10), 512–516.
Butler-Barnes, S. T., Martin, P. P., & Boyd, D. T. (2017). African American Adolescents’ Psychological Well-Being: The Impact of Parents’ Religious Socialization on Adolescents’ Religiosity. Race and Social Problems, 9(2), 115–126. https://doi.org/10.1007/s12552-017-9199-8
Chafin, K. (1978). Is There a Family in the House? Texas: World Wide Publication.
Chrisiana, W. (2005). Upaya Penerapan Pendidikan Karakter Bagi Mahasiswa (Studi Kasus Di Jurusan Teknik Industri UK Petra. Jurnal Teknik Industri, 7(1), 83–89. https://doi.org/10.9744/jti.7.1.pp.%2083-90
Clinton, R., & Leavenworth, P. (2004). Menuai dengan Baik. Jakarta: Metanoia.
Dariyo, A. (2011). Psikologi Perkembangan Anak Tiga Tahun Pertama. Bandung: PT. Refika Aditama.
Darmawan, A. I., & Wardhaningsih, S. (2020). Peran Spiritual Berhubungan dengan Perilaku Sosial dan Seksual Remaja. Jurnal Keperawatan Jiwa, 8(1), 75. https://doi.org/10.26714/jkj.8.1.2020.75-82
GP, H. (2012). Pendidikan Agama Kristen dalam Alkitab dan Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Gulo, S. (2017). Prinsip Pendidikan Agama Kristen Dalam Keluarga Bagi Keluarga Banua Niha Keriso Protestan (BNKP) Gunung Sitoli. Jurnal Global Edukasi, 3(3), 452–456.
Gunarsa, S. . D. (2017). Psikologi Remaja. Jakarta: Libri BPK Gunung Mulia.
Gunarsa, S. Y. D. (2004). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Hartono, H. (2018). Membentuk Karakter Kristen Pada Anak Keluarga Kristen. KURIOS (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen), 2(1), 62–69. https://doi.org/10.30995/kur.v2i1.22
Justian, S., Widiyanto, M. A., & Fernando, A. (2020). Korelasi Pola Asuh Orangtua Kristiani dengan Kecerdasan Emosional Siswa. Aletheia: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 63–73.
Kristianto, P. L. (2006). Prinsip dan Praktik Pendidikan Agma Kristen. Yogyakarta: Andi Offset.
Mutak, A. A. (2016). Disiplin Rohani sebagai Praktek Ibadah Pribadi. Jurnal Theologi Aletheia, 18(10), 1–24.
Putro, Z. K. (2017). Memahami ciri dan tugas perkembangan masa remaja. Jurnal Aplikasi Ilmu Ilmu Agama, Volume 17(No 1), 25–32.
Rahman, Fa. P. A. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Kenakalan Remaja. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 4(1), 23–29.
Riati, I. K. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orangtua Terhadap Karakter Anak Usia Dini. Infantia, 4(2), 8.
Setiawani, M., & Tong, S. (2010). Seni Membentuk Karakter Kristen. Surabaya: Momentum.
Situru, I. D. (2020). Implementasi Pemuridan Kontekstual Untuk Meningkatkan Nilai-Nilai Karakter Kristiani Di Kelas Anak Remaja Jemaat Ukka’. https://doi.org/10.31219/osf.io/a9wbg
Suhesty, A., Setiaji, A., Amalia, R., & Wibisono, M. D. (2019). Seminar “Kenakalan Remaja, Pencegahan dan Penanggulangannya.†JURNAL PLAKAT: Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat), 1(1), 71–78.
Susanto, A. (2015). Bimbingan & Konseling di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Prenadamedia.
Tafonao, E. T. T. (2019). Pendidikan Anak dalam Keluarga Berdasarkan Kolose 3:21. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 5 No. 1.
Tampenawas, A. R., Ngala, E., & Taliwuna, M. (2020). Teladan Tuhan Yesus Menurut Injil Matius dan Implementasinya Bagi Guru Kristen Masa Kini. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 1(2), 214–231. https://doi.org/10.47530/edulead.v1i2.44
Ticoalu, B. M. N. (2003). Kemurahan Allah Kepada Kita. Veritaseritas, 4(1), 133–139.
Widiyanto, M. A. (2014). Statistika untuk Penelitian Bidang Teologi, Pendidikan Agama Kristen, dan Pelayanan Gereja. Bandung: Kalam Hidup.
Yount, W. R. (1999). Research Design and Statistical Analysis in Christian Ministry. Fort Worth: Southwestern Baptis Theological Seminary.
Zen, D. S., & Novita, L. (2018). Hubungan Pola Asuh Orangtua dengan Dengan Kecerdasan Emosional. JPPGuseda | Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 1(01), 39–45. https://doi.org/10.33751/jppguseda.v1i01.870