God's Consistency Which Is Promised Through a New-Normal-Era Health Protocol in Order to Preserve The Essence Of Humanity
DOI:
https://doi.org/10.46445/ejti.v5i2.370Keywords:
God’s covenant, health protocol, new-normal, humanityAbstract
Health anthropology has experienced a tremendous new revolution, started from last year, 2020. A New-normal Health Protocol formulation was put in place to deal with the Covid-19 pandemic outbreak. Natural and social media communities complained about humanity and human rights degradation, raising calls for resistance due to imposed global restrictive regulations. God in Christian theology is a God who promises to His human creation that He will be with and help humans to have a happy and prosperous life. By doing literature research, this paper tries to explore whether the Covid-19 management guidelines are by the consistency of covenant God in restoring the essence of humanity. How is the relation between two paradigms of society, from God’s side and human’s side, through the Health Protocol intervention? The finding is that God, who created perfect human beings, keeps all the processes of his life to become the people of His eternal kingdom. Society and individuals should be able to respond to global regulations as support for faith and perspective to continue to live and fill the days ahead with the maximum quality of life as prime human beings.
Â
Â
ABSTRAK: Antropologi kesehatan mengalami suatu revolusi baru yang dahsyat, dimulai dari tahun lalu, 2020. Sebuah rumusan Protokol Kesehatan New-normal diberlakukan untuk menangani wabah pandemi Covid-19. Masyarakat nyata dan media sosial mengeluhkan perasaan degradasi kemanusiaan dan hak asasi manusia bahkan mencuatkan seruan perlawanan karena peraturan pembatasan global yang dipaksakan. Allah dalam teologi Kristen adalah Allah yang berjanji kepada manusia ciptaan-Nya bahwa Ia akan menyertai dan menolong manusia untuk mendapatkan kehidupan yang sejahtera dan berbahagia. Dengan melakukan sebuah literature-research tulisan ini mencoba menelusuri apakah pedoman tatalaksana Covid-19 ini sesuai dengan konsistensi Allah yang berjanji dalam hal memulihkan esensi kemanusiaan. Bagaimanakah hubungan antara dua paradigma tentang kemanusiaan dari sisi Allah dan manusia melalui intervensi Protokol Kesehatan. Temuan bahwa Allah yang menciptakan manusia yang sempurna menjaga sepanjang proses kehidupannya agar menjadi umat kerajaan kekal-Nya. Seyogyanya masyarakat dan individu dapat menyikapi peraturan global sebagai penopang iman dan cara pandang sehingga tetap dapat menjalani dan mengisi hari-hari ke depan dengan kualitas hidup maksimal sebagai manusia prima.
References
Abdul, R., & Fahmi. (2020). Pemkot Imbau Orang Tua Tak Ajak Anak-anak ke Mal di Kota Bandung. Pikiran-Rakyat.Com.
Asian Development Bank. (2020). Tingkat Kematian Lima Wabah di Dunia.
Coronavirus disease (COVID-19). (2020).
Darmawan, I. P. A., & Asriningsari, A. (2018). Buku Ajar Penulisan Karya Ilmiah. Ungaran: Sekolah Tinggi Teologi Simpson.
Dirjen Pencegahan dan Pengendalian Penyakit, K. R. (2020). Pedoman Pencegahan dan Pengendalian Coronavirus Disease (Covid-19) (Revisi Ke). Jakarta: P2P Kemenenterian Kesehatan RI.
Djhot, D. R. (2002). Penerapan Ilmu Antropologi Kesehatan Dalam Pembangunan Masyarakat Papua. Antropologi Papua, 1(1), 11.
Eliasaputra, M. P., Novalina, M., & Siahaan, R. J. (2020). Tantangan Pendidikan Agama Kristen Di Era Revolusi Industri 4.0 dan Pasca Kebenaran. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 1–22. https://doi.org/10.46558/bonafide.v1i1.7
Enns, P. (2003). The Moody Handbook of Theology Jilid 1. Malang: Literatur SAAT.
Erickson, M. J. (2003). Teologi Kristen Volume Dua. Malang: Penerbit Gandum Mas.
European Centre for Disease Prevention and Control, A. A. of the E. U. (2020). Covid-19 situation update worldwide, ecdc.europe.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases.
Foster, G. M., & Anderson, B. G. (1986). Antropologi Kesehatan (Bahasa Ind). Jakarta: UI Press.
Gea, I. (2018). ALLAH MENJADI MANUSIA: Sebuah Uraian Teologis. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 2(2), 125–140. https://doi.org/10.37196/kenosis.v2i2.37
HAM RI, K. (2020). Keterangan PERS Himbauan Terbuka Komnas HAM RI Kepada Para Pihak Sehubungan dengan Penanganan Kasus-Kasus yang Diadukan Kepada Komnas HAM dalam Masa Pandemi Covid-19.
Hamali, S. (2018). Kepribadian Dalam Teori Sigmound Freud Dan Nafsiologi Dalam Islam. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 13(2), 285–302. https://doi.org/10.24042/ajsla.v13i2.3844
Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian Kepustakaan Library Research (Edisi Revi). Batu: Literasi Nusantara.
Hannas, H., & Rinawaty, R. (2019). Apologetika Alkitabiah tentang Penciptaan Alam Semesta dan Manusia terhadap Kosmologi Fengshui sebagai Pendekatan dalam Pekabaran Injil. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 4(1), 55–74. https://doi.org/10.30648/dun.v4i1.206
Harian Kompas. (2020). Wawancara Khusus, Menristek: Pandemi Picu Banyak Inovasi. Sabtu, 14 November 2020, p. 16.
Husaini, Rahman, F., & Marlinae, Lenie, D. (2017). Antropologi Sosial Kesehatan (M. Saputra, Ed.). Banjarbaru: http://eprints.ulm.ac.id.
Indirawaty, AB, S., & Sumarmi. (2017). Dasar-Dasar Penerapan Antropologi Kesehatan. Ponorogo: WadeGroup.
Indonesia, C. (2020). Daftar Perusahaan Global yang Bakal Bangkrut karena Corona.
Irawan, D., Triana, N., Suwarni, L., & Selviana, S. (2020). Edukasi Protokol Kesehatan Dan Strategi Pemasaran Online Melalui Program Kemitraan Masyarakat di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Masyarakat Mandiri, Vol. 4 No.
Kesehatan RI, K. (2021). Protokol Tatalaksana Covid-19 di Indonesia (Buku Saku). Jakarta.
Kompas.com. (2020). Hoaks Pernyataan Aliansi Dokter Sedunia Seputar Covid-19. Www.Kompas.Com.
Maiaweng, P. C. D. (2015). Inkarnasi: Realitas Kemanusiaan Yesus. Jurnal Jaffray, 13(1), 97–120.
Matthew, H. (2019). Kitab Keluaran, Imamat. Surabaya: Momentum.
Menpan.go.id. (2020). Pencegahan Penyebaran Virus Covid-19 dengan Kerja di Rumah bagi ASN. Menpan.Go.Id.
MRL, A., Jaya, I. M. M., & Mahendra, D. (2019). Antropologi Keperawatan. Jakarta: BMP.UKI, Jakarta.
Mustika, M. B., & Objantoro, E. (2020a). Analisis Mazmur 3 Untuk Praktik Konseling Krisis. Kharisma: Jurnal Ilmiah Teologi, 1(1), 14–22. Retrieved from http://jurnalsttkharisma.ac.id/index.php/Kharis/article/view/5
Mustika, M. B., & Objantoro, E. (2020b). Pemanfaatan Mazmur 57 Dalam Konseling Krisis di Masa Pandemi COVID-19. Davar : Jurnal Teologi, 1(1), 1–8. Retrieved from http://e-journalsangkakala.ac.id/index.php/DJT/article/view/1
Nadilla, S. (2020). Krisis Covid-19: Perspektif Hukum Internasional terhadap Pandemi. Majalah Hukum Nasional , Badan Pembinaan Hukum Nasional, Kemenhumham RI.
Napitupulu, L. (2017). Pemahaman Dokter-Dokter Kristen mengenai Pola Pelayanan Yesus dalam Menyembuhkan Penderita Penyakit Kronis dan Penerapannya di RSUD Tugurejo Semarang. Sekolah Tinggi Teologi Baptis Indonesia.
Novira, N., Iskandar, R., & Bahraen, R. (2020). Persepsi Masyarakat Akan Pentingnya Social Distancing Dalam Penanganan Wabah Covid-19 Di Indonesia. Jurnal Kependudukan Indonesia, Juli 2020(Edisi Khusus Demografi dan Covid-19), 27. https://doi.org/10.14203/jki.v0i0.573
Nurita, D. (2020). Aturan Baru: Anak-anak dan Lansia Dilarang ke Rumah Ibadah. Nasional.Tempo.Co.
Patandean, Y. E. (2018). Pengajaran Tuhan Yesus Mengenai Berbahagia Dalam Matius 5:3-12. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 2(2), 115–134. https://doi.org/10.46445/ejti.v2i2.103
Pura, P. A. (2020). Angkasa Pura Airports New Normal Protocol. Jakarta.
Ramadhan, R. (2020). Update Sebaran Corona Indonesia di 34 Provinsi Kamis 29 Oktober 2020. Retrieved from ZONABANTEN.com website: zonabanten.pikiran-rakyat.com/nasional/pr-23885558
Rohman, A., & Larasati, D. C. (2020). Standar Pelayanan Publik di Era Transisi New Normal. REFORMASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 10(2), 151–163. https://doi.org/10.33366/rfr.v10i2.1952
Ruswanto, W. (2016). Modul 1 Ruang Lingkup Ilmu Antropologi. In Buku Materi Pokok Pengantar Antropologi (ISIP4210) (1 Cet. 11, pp. 1–46). Tangerang Selatan: Penerbit Universitas terbuka.
Siagian, T. H. (2020). Mencari Kelompok Berisiko Tinggi Terinfeksi Virus Corona dengan Discourse Network Analysis. Jurnal Kebijakan Kesehatan Indonesia : JKKI, 09(02), 98–106. https://doi.org/10.22146/jkki.55475
Simorangkir, S. L. B. L. (2020). Memahami Penerapan Taurat Pada Masa Yesus dan Implikasinya Dalam Menghayati Firman Tuhan Pada Masa Kini. Jurnal Teologi Berita Hidup, 3(1), 16–32. https://doi.org/10.38189/jtbh.v3i1.55
Siregar, L. (2002). Antropologi dan Konsep Kebudayaan. Jurnal Antropologi Papua, 1(1), 3–8.
Sukma, P. (2015). Antropologi Kesehatan. Retrieved from blog.unnes.ac.id website: http://blog.unnes.ac.id/prestia/2015/11/04/antropologi-kesehatan/
Sumakul, N. M. (2020). Pandemi Covid-19 dalam Perspektif Alkitab dan Dampaknya bagi Kehidupan Manusia. Jurnal Teologi RAHMAT, 6(1), 1–12.
Thiessen, H. C. (1989). Anthropology in Lectures in Systematic Theology. Michigan: William B Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids.
Trinugroho, A. T. (2020). Tatanan Ekonomi Baru. Harian Kompas, Senin 16 2020.
Tumbel, D. (2016). Kristologi Dalam Injil Sinoptik. Jurnal Teologi & Pelayanan KERUSSO, 1(2), 42–56. https://doi.org/10.33856/kerusso.v1i2.45
Umagapi, J. L., & Sanur L, D. (2020). Peran Tim Pengawas dan Satuan Tugas DPR RI Dalam Menghadapi Pandemi Covid-19. Info Singkat: Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis.
Wijaya, H., & Darmawan, I. P. A. (2019, December 7). Optimalisasi Superego dalam Teori Psikoanalisis Sigmund Freud untuk Pendidikan Karakter. https://doi.org/10.31219/osf.io/zmt6y
Wuryandani, D. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Pertumbuhan Ekonomi Indonesia 2020 dan Solusinya. InfoSingkat, Pusat Penelitian Badan Keahlian DPR RI, Volume 12.
Yuliana, Y. (2020). Corona virus diseases (Covid-19): Sebuah tinjauan literatur. Wellness And Healthy Magazine, 2(1), 187–192. https://doi.org/10.30604/well.95212020
Zaluchu, S. (2017). Penderitaan Kristus Sebagai Wujud Solidaritas Allah Kepada Manusia. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 2(1), 61–74. https://doi.org/10.30648/dun.v2i1.129
Zaluchu, S. E. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Di Dalam Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 28–38. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.167
Zaluchu, S. E. (2021). Metode Penelitian di dalam Manuskrip Jurnal Ilmiah Keagamaan. Jurnal Teologi Berita Hidup, 3(2), 249–266. https://doi.org/10.38189/jtbh.v3i2.93
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License and Copyright Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities "tacitly or explicitly" of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
Copyright
Authors who publish with Evangelikal: Jurnal Teologi dan Pembinaan Warga Jemaat agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0)that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.