Kompetensi Guru Pendidikan Agama Kristen Menyikapi Post-Truth Pada Era Disrupsi Teknologi Informasi
DOI:
https://doi.org/10.46445/djce.v4i1.650Keywords:
Teacher, Christian Religious Education, Post-Truth, Disruption, Information TechnologyAbstract
This study aims to discuss technological disruptions that need to be addressed by Christian education teachers with adequate competence. Apparently, the rapid development of technology has created a dilemma for some Christian education teachers in Indonesia because they do not yet have adequate digital competence. Therefore, the qualitative method and the literature approach along with the thought analysis step are used to explore theoretical aspects and empirical facts. This is the effort made in several literatures such as books and journals. The results show that Christian religious education teachers should continue to improve their competence, including digital, spiritual and multiliteracy competencies that are responsive to the influence of Post-Truth in the era of technological disruption. Furthermore, Christian education teachers are responsible for utilizing the development of information technology, optimistic in increasing digital competence, in order to concretize the principles of multiliteracy education in a critical-reflective and effective manner on a variety of information for students in relation to the existence and social relations of a pluralistic society.
References
Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2018). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis (Kedua). Bumi Aksara.
Arifin, N. F., & Fuad, A. J. (2021). Dampak Post-Truth di Media Sosial. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 10(3), 376–378. https://doi.org/10.33367/ji.v10i3.1430
Berkhof, L., & van Til, C. (2013). Foundations of Christian Education (kelima). Momentum.
Darmawan, D. (2019). Teknik Penulisan Karya Tulis Ilmiah (Pertama). PT. Remaja Rosdakarya.
Daryanto, B. S. (2022). Pembelajaran Abad 21 (Revisi). Penerbid Gava Media.
Edlin, R. J. (2015). Hakikat Pendidikan Kristen. BPK Gunung Mulia.
Eliasaputra, M. P., Novalina, M., & Siahaan, R. J. (2020). Tantangan Pendidikan Agama Kristen Di Era Revolusi Industri 4.0 dan Pasca Kebenaran. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 1–22. https://doi.org/10.46558/bonafide.v1i1.7
Haba, J. (2015). Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi, Penelitian dan Relasinya dengan Gereja (Pertama). BPK Gungung Mulia.
Hadiansah, D. (2022). Kurikulum Merdeka dan Paradigma Pembelajaran Baru (Pertama). Penerbit Yrama Widya.
Hadinoto-Atmaja, N. (2004). Isu-isu PAK yang Dihadapi Gereja dalam Memasuki Abad XXI. In A. Ismail (Ed.), Ajarlah Mereka Melakukan: Kumpulan Karangan Seputar Pendidikan Agama Kristen. BPK Gunung Mulia.
Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Literasi Nusantara.
Harari, Y. N. (2018). 21 Lessons, 21 Adab untuk Abad ke 21 (pertama). CV. Global Indo Kreatif.
Haryatmoko. (2020). Jalan Baru Kepemimpinan & Pendidikan: Jawaban atas Tantangan Disrupsi-inovatif (Cetakan ke). PT Gramedia Pustaka Utama.
Heluka, Y., Rasinus, R., & Tasak, E. R. (2022). Implementasi Penggunaan Teknologi Informasi Bagi Guru PAK Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di SMP Kristen Biji Sesawi Indonesia. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(3), 128–137. https://doi.org/10.51878/academia.v2i3.1455
Herlambang, Y. T. (2018). Pedagogik: Telaah Kritis Ilmu Pendidikan Dalam Multiperspektif (Y. Abidin & R. A. Kusumaningtyas (eds.); Pertama). Bumi Aksara.
Jatmiko, B. (2020). Studi Onomastika Biblikal dalam Sejarah Linguistik Penulisan Teks Perjanjian Baru. SANCTUM DOMINE: JURNAL TEOLOGI, 9(1), 45–68. https://doi.org/10.46495/sdjt.v9i1.57
Jelantik, A. A. K. (2019). Dinamika Pendidikan dan Era Revolusi Industri 4.0 (Cetakan Pe). Penerbit Depublis.
Joseph, P. D. J., & Boiliu, F. M. (2021). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Penggunaan Teknologi pada Anak. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2037–2045. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1115
Kamal, I., Firmansyah, E. A., Rafiah, K. K., Rahmawan, A. F., & Rejito, C. (2020). Pembelajaran di Era 4.0 Aplikasi Teknologi Informasi dalam Pembelajaran (Cetakan 1). PENERBIT YRAMA WIDYA.
Karlau, S. A., Rukua, I. S., & Ismail, J. K. (2022). Pendidikan Agama Kristen Berpola Pedagogik Transformatif Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menurut Matius 11:28-30. Didache: Journal of Christian Education, 3(2), 124. https://doi.org/10.46445/djce.v3i2.542
Lase, D., & Hulu, E. D. (2020). Dimensi Spritualitas dalam Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 13(1), 13–25. https://doi.org/10.36588/sundermann.v13i1.24
Lebang-Hutabarat, H. (2019). Sebuah Asia yang Sedang Berubah Cepat: Suatu Tantangan Bagi Pembinaan Warga Gereja. In A. Ismail (Ed.), Ajarlah Mereka Melakukan: Kumpulan Karangan Seputar Pendidikan Agama Kristen (pp. 225–242). BPK Gunung Mulia.
Marnisah, L. (2020). Manajemen SDM; Berbasis REVOLUSI INDUSTRI 4.0. deepublish.
Mulyasa, E. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar (Cetakan pe). PT Bumi Aksara.
Munti, N. Y. S., & Syaifuddin, D. A. (2020). Analisa Dampak Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1799–1805. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/655
Pazmino, R. W. (2008). Fondational Issues in Christian Education; an Introduction in Evangelical Perspective (1st ed.). Baker Academic; a division of Baker Publishing Group Grand Rapids, Michigan.
Pribadi, B. A. (2019). Media dan Teknologi Dalam Pembelajaran (Cetakan ke). Penerbit Prenada Media Group (Devisi Kencana).
Ratnaya, I. G. (2011). Dampak Negatif Perkembangan Teknologi Informatika Dan Komunikasi Dan Cara Antisifasinya. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 8(1), 17–28. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v8i1.2890
Sidjabat, B. S. (2017). Mengajar secara Profesional. Kalam Hidup.
Sidjabat, B. S. (2018). Pendidikan Kristen Konteks Sekolah. Penerbit Kalam Hidup.
Simon, J. C. (2020). Pendidikan Kristiani di Era Post-Truth: Sebuah Perenungan Hermeneutis Paul Ricoeur. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 5(1), 93–110. https://doi.org/10.30648/dun.v5i1.330
Suharsaputra. (2016). Kepemimpinan Ivovasi Pendidikan: Mengembangkan Spirit Interpreneurship Menuju Learning School (Cetakan Ke). PT Refika Aditama.
Tilaar, H. A. R. (2002). Perubahan Sosial dan Pendidikan: Pengantar Pedagogik Transformatif untuk Indonesia. PT Gramedia, Jakarta.
Tilaar, H. A. R. (2015). Pedagogik Teoritis Untuk Indonesia. PT Kompas Media Nusantara.
Tung, K. Y. (2016). Terpanggil Menjadi Pendidik Kristen yang Berhati Gembala (1st ed.). Penerbit ANDI (Penerbit Buku dan Majalah).
Tung, K. Y. (2017). Filsafat Pendidikan Kristen: Meletakkan Fondasi dan Filosofi Pendidikan Kristen di Tengah Tantangan Filsafat Dunia. ANDI.
Tung, K. Y. (2021). Pernak-Pernik Menuju Sekolah Kristen Unggulan: Buah dan Pokok Pikiran Isu-isu Kurikulum, filsafat, dan strategi menjalankan sekolah Kristen (Pertama). CV. Literasi Nusantara Abadi.
Ulya. (2018). Post-Truth, Hoax, dan Religiusitas di Media Sosial. Fiqrah: Jurnal Ilmu Akidah Dan Studi Keagamaan, 6, 283–302. https://doi.org/10.21043/fikrah.v6i2.4070
Utomo, B. S. (2017). (R)Evolusi Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Mentransformasi Kehidupan Siswa. DUNAMIS: Jurnal Penelitian Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(2), 102–116. https://doi.org/10.30648/dun.v1i2.111
Wibowo, M. W. (2022). Keniscayaan Disrupsi (Pertama). PT RajaGrafindo Persada.
Wibowo, W. (2011). Cara Cerrdas Manulis Artikel Ilmiah (Pertama). PT Kompas Media Nusantara.
Widisuseno, I. (2013). Ipteks dan Strategi Pengembangannya. Jurnal Humanika: Fakultas Ilmu Budaya Universitas Diponegoro, 17(1), 62–78. https://doi.org/10.14710/humanika.17.1.5312
Wolterstorff, N. P. (2014). Educating for Life: Reflections on Christian Teaching and Learning (G. G. Stronks & C. W. Joldersma (eds.); 4th ed.). Momentum.
Yang, F. (2018). Pendidikan Kristen. Momentum.
Yusnidah, M. I. H. (2019). Revolusi Pendidikan Tinggi di Era Industri (Pertama). deepublish Publisher.
Zainiyati, H. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT (Cetakan ke). Penerbit Kencana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
An author who publishes in Didache: Journal of Christian Education agrees to the following terms:
- Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal
- Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).