Kompetensi Guru Pendidikan Agama Kristen Menyikapi Post-Truth Pada Era Disrupsi Teknologi Informasi

Authors

  • Sensius Amon Karlau Sekolah Tinggi Teologi Arastamar Wamena
  • Ivo Sastri Rukua Sekolah Tinggi Teologi Arastamar Wamena

DOI:

https://doi.org/10.46445/djce.v4i1.650

Keywords:

Teacher, Christian Religious Education, Post-Truth, Disruption, Information Technology

Abstract

This study aims to discuss technological disruptions that need to be addressed by Christian education teachers with adequate competence. Apparently, the rapid development of technology has created a dilemma for some Christian education teachers in Indonesia because they do not yet have adequate digital competence. Therefore, the qualitative method and the literature approach along with the thought analysis step are used to explore theoretical aspects and empirical facts. This is the effort made in several literatures such as books and journals. The results show that Christian religious education teachers should continue to improve their competence, including digital, spiritual and multiliteracy competencies that are responsive to the influence of Post-Truth in the era of technological disruption. Furthermore, Christian education teachers are responsible for utilizing the development of information technology, optimistic in increasing digital competence, in order to concretize the principles of multiliteracy education in a critical-reflective and effective manner on a variety of information for students in relation to the existence and social relations of a pluralistic society.

References

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2018). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis (Kedua). Bumi Aksara.

Arifin, N. F., & Fuad, A. J. (2021). Dampak Post-Truth di Media Sosial. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 10(3), 376–378. https://doi.org/10.33367/ji.v10i3.1430

Berkhof, L., & van Til, C. (2013). Foundations of Christian Education (kelima). Momentum.

Darmawan, D. (2019). Teknik Penulisan Karya Tulis Ilmiah (Pertama). PT. Remaja Rosdakarya.

Daryanto, B. S. (2022). Pembelajaran Abad 21 (Revisi). Penerbid Gava Media.

Edlin, R. J. (2015). Hakikat Pendidikan Kristen. BPK Gunung Mulia.

Eliasaputra, M. P., Novalina, M., & Siahaan, R. J. (2020). Tantangan Pendidikan Agama Kristen Di Era Revolusi Industri 4.0 dan Pasca Kebenaran. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 1–22. https://doi.org/10.46558/bonafide.v1i1.7

Haba, J. (2015). Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi, Penelitian dan Relasinya dengan Gereja (Pertama). BPK Gungung Mulia.

Hadiansah, D. (2022). Kurikulum Merdeka dan Paradigma Pembelajaran Baru (Pertama). Penerbit Yrama Widya.

Hadinoto-Atmaja, N. (2004). Isu-isu PAK yang Dihadapi Gereja dalam Memasuki Abad XXI. In A. Ismail (Ed.), Ajarlah Mereka Melakukan: Kumpulan Karangan Seputar Pendidikan Agama Kristen. BPK Gunung Mulia.

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Literasi Nusantara.

Harari, Y. N. (2018). 21 Lessons, 21 Adab untuk Abad ke 21 (pertama). CV. Global Indo Kreatif.

Haryatmoko. (2020). Jalan Baru Kepemimpinan & Pendidikan: Jawaban atas Tantangan Disrupsi-inovatif (Cetakan ke). PT Gramedia Pustaka Utama.

Heluka, Y., Rasinus, R., & Tasak, E. R. (2022). Implementasi Penggunaan Teknologi Informasi Bagi Guru PAK Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di SMP Kristen Biji Sesawi Indonesia. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(3), 128–137. https://doi.org/10.51878/academia.v2i3.1455

Herlambang, Y. T. (2018). Pedagogik: Telaah Kritis Ilmu Pendidikan Dalam Multiperspektif (Y. Abidin & R. A. Kusumaningtyas (eds.); Pertama). Bumi Aksara.

Jatmiko, B. (2020). Studi Onomastika Biblikal dalam Sejarah Linguistik Penulisan Teks Perjanjian Baru. SANCTUM DOMINE: JURNAL TEOLOGI, 9(1), 45–68. https://doi.org/10.46495/sdjt.v9i1.57

Jelantik, A. A. K. (2019). Dinamika Pendidikan dan Era Revolusi Industri 4.0 (Cetakan Pe). Penerbit Depublis.

Joseph, P. D. J., & Boiliu, F. M. (2021). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Penggunaan Teknologi pada Anak. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2037–2045. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1115

Kamal, I., Firmansyah, E. A., Rafiah, K. K., Rahmawan, A. F., & Rejito, C. (2020). Pembelajaran di Era 4.0 Aplikasi Teknologi Informasi dalam Pembelajaran (Cetakan 1). PENERBIT YRAMA WIDYA.

Karlau, S. A., Rukua, I. S., & Ismail, J. K. (2022). Pendidikan Agama Kristen Berpola Pedagogik Transformatif Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menurut Matius 11:28-30. Didache: Journal of Christian Education, 3(2), 124. https://doi.org/10.46445/djce.v3i2.542

Lase, D., & Hulu, E. D. (2020). Dimensi Spritualitas dalam Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 13(1), 13–25. https://doi.org/10.36588/sundermann.v13i1.24

Lebang-Hutabarat, H. (2019). Sebuah Asia yang Sedang Berubah Cepat: Suatu Tantangan Bagi Pembinaan Warga Gereja. In A. Ismail (Ed.), Ajarlah Mereka Melakukan: Kumpulan Karangan Seputar Pendidikan Agama Kristen (pp. 225–242). BPK Gunung Mulia.

Marnisah, L. (2020). Manajemen SDM; Berbasis REVOLUSI INDUSTRI 4.0. deepublish.

Mulyasa, E. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar (Cetakan pe). PT Bumi Aksara.

Munti, N. Y. S., & Syaifuddin, D. A. (2020). Analisa Dampak Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1799–1805. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/655

Pazmino, R. W. (2008). Fondational Issues in Christian Education; an Introduction in Evangelical Perspective (1st ed.). Baker Academic; a division of Baker Publishing Group Grand Rapids, Michigan.

Pribadi, B. A. (2019). Media dan Teknologi Dalam Pembelajaran (Cetakan ke). Penerbit Prenada Media Group (Devisi Kencana).

Ratnaya, I. G. (2011). Dampak Negatif Perkembangan Teknologi Informatika Dan Komunikasi Dan Cara Antisifasinya. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 8(1), 17–28. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v8i1.2890

Sidjabat, B. S. (2017). Mengajar secara Profesional. Kalam Hidup.

Sidjabat, B. S. (2018). Pendidikan Kristen Konteks Sekolah. Penerbit Kalam Hidup.

Simon, J. C. (2020). Pendidikan Kristiani di Era Post-Truth: Sebuah Perenungan Hermeneutis Paul Ricoeur. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 5(1), 93–110. https://doi.org/10.30648/dun.v5i1.330

Suharsaputra. (2016). Kepemimpinan Ivovasi Pendidikan: Mengembangkan Spirit Interpreneurship Menuju Learning School (Cetakan Ke). PT Refika Aditama.

Tilaar, H. A. R. (2002). Perubahan Sosial dan Pendidikan: Pengantar Pedagogik Transformatif untuk Indonesia. PT Gramedia, Jakarta.

Tilaar, H. A. R. (2015). Pedagogik Teoritis Untuk Indonesia. PT Kompas Media Nusantara.

Tung, K. Y. (2016). Terpanggil Menjadi Pendidik Kristen yang Berhati Gembala (1st ed.). Penerbit ANDI (Penerbit Buku dan Majalah).

Tung, K. Y. (2017). Filsafat Pendidikan Kristen: Meletakkan Fondasi dan Filosofi Pendidikan Kristen di Tengah Tantangan Filsafat Dunia. ANDI.

Tung, K. Y. (2021). Pernak-Pernik Menuju Sekolah Kristen Unggulan: Buah dan Pokok Pikiran Isu-isu Kurikulum, filsafat, dan strategi menjalankan sekolah Kristen (Pertama). CV. Literasi Nusantara Abadi.

Ulya. (2018). Post-Truth, Hoax, dan Religiusitas di Media Sosial. Fiqrah: Jurnal Ilmu Akidah Dan Studi Keagamaan, 6, 283–302. https://doi.org/10.21043/fikrah.v6i2.4070

Utomo, B. S. (2017). (R)Evolusi Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Mentransformasi Kehidupan Siswa. DUNAMIS: Jurnal Penelitian Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(2), 102–116. https://doi.org/10.30648/dun.v1i2.111

Wibowo, M. W. (2022). Keniscayaan Disrupsi (Pertama). PT RajaGrafindo Persada.

Wibowo, W. (2011). Cara Cerrdas Manulis Artikel Ilmiah (Pertama). PT Kompas Media Nusantara.

Widisuseno, I. (2013). Ipteks dan Strategi Pengembangannya. Jurnal Humanika: Fakultas Ilmu Budaya Universitas Diponegoro, 17(1), 62–78. https://doi.org/10.14710/humanika.17.1.5312

Wolterstorff, N. P. (2014). Educating for Life: Reflections on Christian Teaching and Learning (G. G. Stronks & C. W. Joldersma (eds.); 4th ed.). Momentum.

Yang, F. (2018). Pendidikan Kristen. Momentum.

Yusnidah, M. I. H. (2019). Revolusi Pendidikan Tinggi di Era Industri (Pertama). deepublish Publisher.

Zainiyati, H. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT (Cetakan ke). Penerbit Kencana.

Downloads

Published

2023-06-22

How to Cite

Karlau, S. A., & Rukua, I. S. (2023). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Kristen Menyikapi Post-Truth Pada Era Disrupsi Teknologi Informasi. Didache: Journal of Christian Education, 4(1), 47–69. https://doi.org/10.46445/djce.v4i1.650

Issue

Section

Articles