Pendidikan Agama Kristen Berpola Pedagogik Transformatif Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menurut Matius 11:28-30

Authors

  • Sensius Amon Karlau Sekolah Tinggi Teologi Arastamar Wamena
  • Ivo Sastri Rukua Sekolah Tinggi Teologi Arastamar Wamena
  • Jeffrit Kalprianus Ismail Sekolah Tinggi Agama Kristen Arastamar Grimenawa Jayapura

DOI:

https://doi.org/10.46445/djce.v3i2.542

Keywords:

Christian Education, Transformative Pedagogy, Industrial Revolution Era 4.0, Matthew 11, 28-30.

Abstract

The urgency of this study aims to explain the actualization of Christian religious education which currently seems not to be going in rhythm with various expectations. This condition occurs because of the rapid demands of science and information networks development in the era of the industrial revolution 4.0 intertwined with waves of disruption. It is ironic because, in practice, some teachers still use conventional patterns. This of course is tedious and burdensome. The author uses a qualitative method with a literature approach and concludes that the praxis of Christian religious education is intertwined with a transformative call in the semantic meaning of Matthew 11:28-30. Therefore, the actualization of Christian religious education must be passionate, provide relief, be interactive, and dialogical, and lead to an invitation to learn continuously by educators to students gently and pleasantly as the Lord Jesus did.

References

Abidin, Y. (2015). Pembelajaran Multiliterasi: Sebuah Jawaban Atas Tantangan Pendidikan Abad Ke-21 dalam Konteks Keindonesiaan (Cetakan ke). PT Refika Aditama.

Berkhof, L., & Till, C. Van. (2016). Foundations of Christian Education. Momentum.

Carson, D. A., & France, R. T. (2010). New Bible Commentary. IVP Academic An Imprint InterVersity Press.

Chrisope, T. A. (2018). Mengakui Yesus Sebagai Tuhan (Cetakan pe). Momentum.

Doglas, J. D., Hillyer, N., Bruce, F. F., Guthrie, D., Millard, A. R., Packer, J. I., & Wiseman, D. J. (Eds.). (2008). Ensiklopedi Alkitab Masa Kini Jilid 1 A-L (Cetakan Ke). Yayasan Komunikasi Bina Kasih.

Edlin, R. J. (2015). Hakikat Pendidikan Kristen. BPK Gunung Mulia.

Groome, T. H. (2017). Christian Religious Education; Pendidikan Agama Kristen (6th ed.). BPK Gunung Mulia.

Guthrie, D. (2012). Pengantar Perjanjian Baru Volume 1. Penerbit Momentum.

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Literasi Nusantara.

Hamzah, A. (2020a). Etos Kerja Guru Era 4.0 Industri: Pendidikan Karakter, Literasi, Keterampilan SC, HOTS (Higher Order Thinking Skil) (Cetakan II). CV. Literasi Nusantara Abadi.

Hamzah, A. (2020b). Metode Penelitian Kepustakaan (Revisi). Literasi Nusantara.

Hasugian, J. W., Kakiay, A. C., Sahertian, N. L., & Patty, F. N. (2022). Panggilan untuk Merekonstruksi Strategi Pendidikan Agama Kristen yang Kontekstual dan Inovatif. Jurnal Shanan, 6(1), 45–70. https://doi.org/10.33541/shanan.v6i1.3707

Heer, J. J. De. (1994). Tafsiran Alkitab Injil Matius Pasal 1-22. BPK Gunung Mulia.

Henry, M. (2007). Tafsiran Matthew Henry, INJIL MATIUS 1-14. Momentum.

Hermino, A. (2020). Merdeka Belajar di Era Global Dalam Perspektif Manajemen Pendidikan (Cetakan I). Pustaka Belajar.

Homrighausen, E. G., & Enklar, I. H. (2011). Pendidikan Agama Kristen. BPK Gunung Mulia.

LAI, T. P. (2018). Perjanjian Baru Indonesia Yunani (2nd ed.). Lembaga Alkitab Indonesia.

Masinambow, Y., & Nasrani, Y. (2021). Pendidikan Kristiani sebagai Sarana Pembentukan Spiritualitas Generasi Milenial. PASCA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 17(1), 64–81. https://doi.org/10.46494/psc.v17i1.114

Morris, L. (2016). The Gospel according to Mathew, Terjemahan Indonesia dengan judul Injil Matius. Momentum.

Mulyasa, E. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar (Cetakan pe). PT Bumi Aksara.

Murwati, S. R., & Asroriyah, N. (2020). Studi Exploratif, Transformasi Pendidikan dalam Menghadapi Pandemi Corona Virus Disease (COVID-19). JPT : Jurnal Pendidikan Tematik, 1(3), 166–171. https://www.siducat.org/index.php/jpt/article/view/122

Newman, B. M., & Stine, P. C. (2008). Pedoman Menafsirkan Injil Matius. Lembaga Alkitab Indonesia (LAI).

Otto, O. (2021). Kedudukan Alkitab Bagi Kurikulum Di Era Revolusi Industri 4.0 Bagi Orang Dewasa. JURNAL LUXNOS, 5(1), 15–26. https://doi.org/10.47304/jl.v5i1.72

Pazmino, R. W. (2013). Fondasi Pendidikan Kristen (D. Pranolo & Yanti (Eds.)). BPK Gunung Mulia.

Pazmino, R. W. (2016). Foundational Issues in Christian Education (3rd ed.). BPK Gunung Mulia dan Sekolah Tinggi Teologi Bandung.

Posumah-Santosa, J. T. (2019). Pendidikan Agama Kristen di Sekolah. In A. Ismail (Ed.), Ajarlah Mereka Melakukan: Kumpulan Karangan Seputar Pendidikan Agama Kristen. BPK Gunung Mulia.

Rasyidin, W. (2019). Pedagogik Teoretis dan Praktis. PT Remaja Rosdakarya Offset-Bandung.

Sidjabat, B. S. (2011). Membangun Pribadi Unggul Suatu Pendekatan Teologis Terhadap Pendidikan Karakter. Andi.

Sidjabat, B. S. (2018). Pendidikan Kristen Konteks Sekolah: 12 Pesan untuk Guru dan Pengelola Pendidikan. Kalam Hidup.

Sudarma, M. (2021). Merdeka Belajar Menjadi Manusia Autentik (Cetakan Pe). PT Gramedia, Jakarta.

Surbakti, P. H. (2017). Yang Terutama Dalam Amanat Agung, Sebuah Pencarian Makna Kata TÄ“rein Dalam Matius 28:20a (1st ed.). BPK Gunung Mulia.

Sutanto, H. (2004a). Peerjanjian Baru Interlinear Yunani - Indonesia dan Konkordansi Perjanjian Baru (PBKI) Jilid 1. Lembaga Alkitab Indonesia.

Sutanto, H. (2004b). Perjanjian Baru Interlinear Yunani Indonesia dan Konkordansi Perjanjian Baru (PBIK) Jilid II. Percetakan Lembaga Alkitab Indonesia.

Tilaar, H. A. R. (2002). Perubahan Sosial dan Pendidikan: Pengantar Pedagogik Transformatif untuk Indonesia. PT Gramedia, Jakarta.

Tilaar, H. A. R. (2015). Pedagogik Teoritis Untuk Indonesia. PT Kompas Media Nusantara.

Tung, K. Y. (2013). Filsafat Pendidikan Kristen. Andi.

Tung, K. Y. (2021). Pernak-Pernik Menuju Sekolah Kristen Unggulan: Buah dan Pokok Pikiran Isu-isu Kurikulum, filsafat, dan strategi menjalankan sekolah Kristen (Pertama). CV. Literasi Nusantara Abadi.

Wolterstorff, N. P. (2014). Educating for Life: Reflections on Christian Teaching and Learning (G. G. Stronks & C. W. Joldersma (Eds.); 4th ed.). Momentum.

Downloads

Published

2022-12-01

How to Cite

Karlau, S. A., Rukua, I. S., & Ismail, J. K. (2022). Pendidikan Agama Kristen Berpola Pedagogik Transformatif Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menurut Matius 11:28-30. Didache: Journal of Christian Education, 3(2), 124–147. https://doi.org/10.46445/djce.v3i2.542