Guru agama Kristen Sebagai Teolog Praktika Garis Depan Bagi Siswa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46445/djce.v3i1.495

Keywords:

Christian teacher, student, practical theology, Jesus

Abstract

The purpose of this article is to discuss that Christian teachers have an important role in passing on theological concepts to students. This study uses a descriptive method. The result is that Christian teachers become theologians because they carry out their function as teachers in the field of practical theology for students (cf. Eph 4:11-14; Jas 3:1). They are called theologians because the source of their teaching comes from the Scriptures and contributes to the development of a theological framework based on the leading of the Holy Spirit (cf. Jn 14-16). Practically, Christian teachers formulate beliefs or theological arguments that can be used as a reference to build the spiritual life of students so that they know God and love Him through Jesus Christ.

Author Biography

Sostenis Nggebu, Sekolah Tinggi Teologi Saint Paul

Teologi, Sejarah Gereja, Misiologi

References

Anthony, M. J. (2001). Synagogue Schools. In Michael J. Anthony, W. S. Benson, D. Eldrige, & J. Gorman (Eds.), Evangelical Dictionary of Christian Education. Baker Academic.

Ardnt, W., & Gingrich, F. W. (1979). A Greek-English Lexicon for New Testament anda Other Early Christian Literature, Second Edition (2nd ed.). The University of Chicago.

Arifianto, Y. A. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Pendidikan Etis-Teologis Mengatasi Dekadensi Moral di Tengah Era Disrupsi. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 45–59. https://doi.org/10.46307/rfidei.v6i1.84

Darmanto. (2017). Pola Pendidikan Bangsa Israel sebagai Model dalam Penanaman Iman kepada Generasi Baru. Sanctum Domine: Jurnal Teologi, 5(1), 59–68. https://doi.org/10.46495/sdjt.v5i1.33

Fleming, R. (1996). World Bible Dictionary. World Bible Publishing.

Friberg, T., Friberg, B., & Miller, N. F. (2006). Analytical Lexicon of The Greer New Testament. Trafford Publishing.

GP, H. (2012). Pendidikan Agama Kristen dalam Alkitab dan Dunia Pendidikan Masa Kini. Penerbit Andi.

Heath, W. S. (2016). Apologetika dan Penginjilan (Sostenis Nggebu (ed.)). Biji Sesawi.

Hendricks, H. G. (2009). Mengajar untuk Mengubah Hidup (J. Setiawan & Okdriati (eds.)). Gloria Graffa.

Ibrahim, A., Alang, A. H., Madi, Baharuddin, Ahmad, M. A., & Darmawati. (2018). Penelitian Kausal Komparatif. In E. Ismael (Ed.), Metode Penelitian (pp. 93–122). Gunadarma Ilmu.

Intarti, E. R. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Guru Kelas. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 4(1), 36–46. http://christianeducation.id/e-journal/index.php/regulafidei/article/view/12

Ipiana, I., & Triposa, R. (2018). Kajian Teologis Terhadap Peran Guru Agama Kristen Sebagai Pembimbing Dalam Meningkatkan Karakter Peserta Didik. Antusias: Jurnal Teologi Dan Pelayanan, 7(2), 121–134.

Karnawati, K., Hosana, H., & Darmawan, I. P. A. (2019). Lingkungan Proses Pembelajaran Yesus. Veritas Lux Mea (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen), 1(2), 76–89. http://jurnal.sttkn.ac.id/index.php/Veritas/article/view/48

Karnawati, Yahya, N. C. A., & Darmawan, I. P. A. (2020). Tahapan Pembelajaran Yesus pada Perempuan Samaria. Davar: Jurnal Teologi, 1(1), 9–18.

Kuhl, R. G. (2001). Educator as Theologian. In Evangelical Dictionary of Christian Education. Grand Rapid, Michigan: Baker Academic.

Lase, D., & Hulu, E. D. (2020). Dimensi Spritualitas dalam Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 13(1), 13–25. https://doi.org/10.36588/sundermann.v13i1.24

McGrath, A. E. (2016). Sejarah Pemikiran Refomasi (Liem Sien Kie (ed.)). Gunung Mulia.

Nggebu, S. (2021). Pemuridan Model Epafras Sebagai Upaya Pendewasaan Iman Bagi Warga Gereja. Pengarah: Jurnal Teologi Kristen, 3(1), 26–42. https://doi.org/10.36270/pengarah.v3i1.63

Nggebu, S. (2022a). Dinamika Sejarah Gereja Indonesia Modern (Draf Naskah Buku Proses Akhir Editing). Biji Sesawi.

Nggebu, S. (2022b). Peran Eksklusif Orang Tua dalam Membentuk Konsep Diri Remaja Kristen. Sola Gratia, 2(2), 130–149. https://doi.org/10.47596/SG.V2I2.154

Nono, M. M. (2021). Pendidikan Keluarga Kristen dalam Mencegah Kenakalan Remaja. Angelion: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(1), 65–75. https://doi.org/10.38189/jan.v2i1.116

Panggabean, J. Z. Z. (2018). Pendekatan Praksis-Teologis dalam Fondasi Pendidikan Kristiani. KURIOS (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen), 4(2), 167–181. https://doi.org/10.30995/kur.v4i2.81

Pazmino, R. W. (2008a). Foundational Issues in Christian Education (3rd Edition (ed.)). Baker Academic.

Pazmino, R. W. (2008b). Teaching in the Name of Jesus. Christian Education Journal, 5(1), 171–188.

Perschbacher, W. J. (1990). The Analytical Greek Lexicon (H. Pub (ed.)).

Prijanto, J. H. (2017). Panggilan Sebagai Guru Kristen Wujud Amanat Agung Yesus Kristus Dalam Penanaman Nilai Alkitabiah Pada Era Digital. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 13(2), 99–107. https://doi.org/10.19166/pji.v13i2.325

Rey, K. T. (2019). Pembelajaran dengan Sistem Konstruktivistik sebagai Usaha Mewujudkan Aktualisasi Diri yang Memiliki Gambar dan Rupa Allah. HARVESTER: Jurnal Teologi Dan Kepemimpinan Kristen, 4(1), 22–35. https://doi.org/10.52104/harvester.v4i1.2

Ronda, D. (2013). Dasar Teologi Yang Teguh Panduan Teologi Sistematika di Perguruan Tinggi. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Samarenna, D. (2017). Berteologi Dalam Konteks Indonesia Modern. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 1(1), 19. https://doi.org/10.46445/ejti.v1i1.53

Samosir, R. (2019). Guru Pendidikan Agama Kristen yang Profesional. Jurnal Pioner LPPM Universitas Asahan, 5(3), 64–68.

Santoso, S. (2020). Sinagoge pada Masa Intertestamental dan Relevansinya dengan Gereja Masa Sekarang. Jurnal Teologi Berita Hidup, 3(1), 48–65. https://doi.org/10.38189/jtbh.v3i1.47

Siburian, T. (2018). Perspektif Kristologis Mengenai “Yesus Guru Agung.†Jurnal Teologi Stulos, 16(2), 179–206.

Sidjabat, B. S. (2008). Membesarkan Anak dengan Kreatif (Pambudi (ed.)). Andi.

Sidjabat, B. S. (2019). Meretas Polarisasi Pendidikan Kristiani. Indonesian Journal of Theology, 7(1), 7–24. https://doi.org/10.46567/ijt.v7i1.2

Simanjuntak, J. M. (2018). Belajar Sebagai Identitas Dan Tugas Gereja Learning as Church Identity and Duty. Jurnal Jaffray, 16(1), 1. https://doi.org/10.25278/jj71.v16i1.279

Simanjuntak, R. (2020). Memaknai Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen Masa Kini. Sanctum Domine: Jurnal Teologi, 9(1), 27–44. https://doi.org/10.46495/sdjt.v9i1.56

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan: Research and Development (4th ed.). Alfabeta.

Sunarko, A. S. (2020). Implikasi Keteladanan Yesus sebagai Pengajar bagi Pendidikan Kristen yang Efektif di Masa Kini. Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 5(2), 118–131. https://doi.org/10.46307/rfidei.v5i2.54

Sutoyo, D. (2014). Yesus Sebagai Guru Agung. Antusias: Jurnal Teologi Dan Pelayanan, 3(5), 64–85. https://sttintheos.ac.id/e-journal/index.php/antusias/article/view/13

Tafonao, T. (2020). Yesus Sebagai Guru Teladan dalam Masyarakat Berdasarkan Perspektif Injil Matius. Khazanah Theologia, 2(1), 52–60. https://doi.org/10.15575/KT.V2I1.8390

Telaumbanua, A. (2018). Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Siswa. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 1(2), 219–231. https://doi.org/10.34081/fidei.v1i2.9

Utomo, B. S. (2017). (R)Evolusi Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Mentransformasi Kehidupan Siswa. DUNAMIS: Jurnal Penelitian Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(2), 102–116. https://doi.org/10.30648/dun.v1i2.111

Downloads

Published

2022-05-10

How to Cite

Nggebu, S. (2022). Guru agama Kristen Sebagai Teolog Praktika Garis Depan Bagi Siswa. Didache: Journal of Christian Education, 3(1), 1–20. https://doi.org/10.46445/djce.v3i1.495

Issue

Section

Articles