Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z

Andrias Pujiono

Abstract


This study aims to see whether social media can be used as one of the relevant learning media for Generation Z. This is driven by the fact that social media is a media that is closely related to generation Z children. In this study, researchers used the library research method. In this method, the researcher examines various relevant and reliable sources related to the characteristics and use of social media as a learning medium. From the research that has been done, it appears that social media meets the criteria as a learning medium. Service features in various social media can be used as a medium that bridges or simplifies the learning process. With social media, teachers and students can interact in a learning activity, anywhere and anytime, not limited to space and time. The use of social media is very relevant for generation Z.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk melihat apakah media sosial dapat dijadikan sebagai salah satu media pembelajaran yang relevan bagi generasi Z. Hal tersebut didorong oleh kenyataan bahwa media sosial merupakan media yang lekat dengan anak-anak generasi Z. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode penelitian kepustakaan. Dalam metode tersebut, peneliti mengkaji berbagai sumber yang relevan dan tepercaya yang berhubungan dengan karakteristik dan pemanfaatan media sosial sebagai media pem-belajaran. Dari penelitian yang telah dilakukan, terlihat bahwa media sosial memenuhi kriteria sebagai sebuah media pembelajaran. Fitur-fitur layanan yang terdapat berbagai media sosial dapat dimanfaatkan sebagai media yang menjembatani atau mempermu-dah proses pembelajaran. Dengan media sosial, guru dan peserta didik dapat berin-teraksi dalam suatu kegiatan pembelajaran, di mana saja dan kapan saja, tidak terbatas pada ruang dan waktu. Pemanfaatan media sosial sangat relevan bagi generasi Z.


Keywords


Learning media, social media, Generation Z

Full Text:

PDF

References


Ansari, J. A. N., & Khan, N. A. (2020). Exploring the role of social media in collaborative learning the new domain of learning. Smart Learning Environments, 7(6), 1–9. https://doi.org/10.1186/s40561-020-00118-7

Arsyad, A. (2006). Media pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Ayun, P. Q. (2015). Fenomena Remaja Menggunakan Media Sosial dalam Membentuk Identitas. Channel, 3(2), 1–16.

Azzarkasyi, M., Rizal, S., & Kasmawati, K. (2019). The Identification of Student Misconceptions on the Concept of Electricity Using the CRI Decision Matrix Three Level Test. Asian Journal of Science Education, 1(1), 10–15. https://doi.org/10.24815/ajse.v1i1.14614

Beemt, A. Van Den, Thurlings, M., & Willems, M. (2020). Towards an understanding of social media use in the classroom : a literature review. Technology, Pedagogy and Education, 29(1), 35–55. https://doi.org/10.1080/1475939X.2019.1695657

Budiati, I. (2018). Statistik Gender Tematik: Profil Generasi Milenial Indonesia (A. P. R. Ali Said, Indah Budiati, Tria Rosalina Budi Rahayu, ed.). Jakarta: Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak (Kemenpppa).

Carr, C. T., & Hayes, R. A. (2015). Social Media: Defining, Developing, and Divining. Atlantic Journal of Communication, 23(1), 46–65. https://doi.org/10.1080/15456870.2015.972282

Devi, K. S., Gouthami, E., & Lakshmi, V. V. (2019). Role of Social Media in Teaching – Learning Process. Jetir, 6(January), 96–103.

Duarte, F. (2019). Berapa banyak waktu yang dihabiskan rakyat Indonesia di media sosial? - BBC News Indonesia.

Faizi, R., El Afia, A., & Chiheb, R. (2013). Exploring the Potential Benefits of Using Social Media in Education. International Journal of Engineering Pedagogy (IJEP), 3(4), 50. https://doi.org/10.3991/ijep.v3i4.2836

Gerlach, V. G., & Ely, D. P. (1971). Teaching and Media. A Systematic Approach. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, Inc.

Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian Kepustakaan (Revisi). Malang: Literasi Nusantara.

Haryanto, A. T. (2019). Pengguna Internet Indonesia Didominasi Milenial.

Helaluddin, H., Tulak, H., & Rante, S. V. N. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa bagi Generasi Z: sebuah Tinjauan Sistematis. Jurnal Pendidikan Edutama, 6(2), 31. https://doi.org/10.30734/jpe.v6i2.499

Juwita, E. P., Budimansyah, D., & Nurbayani, S. (2015). Peran Media Sosial Terhadap Gaya Hidup Siswa. SOSIETAS, 5(1), 1–8. https://doi.org/10.17509/sosietas.v5i1.1513

Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003

Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). MANFAAT MEDIA DALAM PEMBELAJARAN. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1), 91–96. https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1778

Katherina, H. (2017). Gen Z: Generasi Terbaru dengan DNA Digital | SWA.co.id.

Kemp, J. E., & Dauton, D. K. (1985). Planning and Producing Instructional Media. New York: Harper & Row Publisher.

Khan, I. A., & Bansal, V. (2018). Effect of Using PC Tablets on Perceived Learning Outcomes of Generation Z Trainees. International Journal of Learning and Development, 8(1), 21–36. https://doi.org/10.5296/ijld.v8i1.12309

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Luhulima, D. A., Degeng, I. N. S., & Ulfa, S. (2016). Pembelajaran Berbasis Video Untuk Anak Generasi Z. Prosiding Inovasi Pendidikan Di Era Big Data Dan Aspek Psikologinya, 85–92. Jakarta: Universitas Mercubuana.

Maharrani, A. (2019). Generasi Z, pengguna internet terbesar di Indonesia.

Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95–105. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v1n2.p95--105

Mulawarman, M., & Nurfitri, A. D. (2017). Perilaku Pengguna Media Sosial beserta Implikasinya Ditinjau dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan. Buletin Psikologi, 25(1), 36–44. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.22759

Nasiri, M. (n.d.). Membaca Generasi Z Lewat Perilaku di Media Sosial.

Pertiwi, W. K. (2019). Separuh Penduduk Indonesia Sudah “Melek” Media Sosial. Www.Tekno.Kompas.Com. Retrieved from https://tekno.kompas.com/read/2019/02/04/19140037/separuh-penduduk-indonesia-sudah-melek-media-sosial

Prahara, H. (2018). Lahir di Era Digital, Begini Jurus Jitu Mendidik Generasi Z... Www.Educakasi.Kompas.Com. Retrieved from https://edukasi.kompas.com/read/2018/03/27/12493221/lahir-di-era-digital-begini-jurus-jitu-mendidik-generasi-z

Purnomo, A., Ratnawati, N., & Aristin, N. F. (2016). Pengembangan Pembelajaran Blended Learning Pada Generasi Z. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), 70–76. https://doi.org/10.17977/um022v1i12016p070

Sanjaya, W. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Stillman, D., & Stillman, J. (2017). Generasi Z. Jakarta: Gramedia.

Strauss, W., & Howe, N. (1991). Generations : the history of America’s future, 1584 to 2069. New York: Morrow. Retrieved from https://catalogue.nla.gov.au/Record/1981249

Suganda, T. (2018). Pengelolaan Pembelajaran Generasi Z. In reseachgate.net.

Sumardianta, W. K. A. J. (2018). Mendidik Generasi Z & A. Jakarta: Grasindo.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan the Role of Instructional Media To Improving. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 105.

Tafonao, T., Saputra, S., & Suryaningwidi, R. (2020). Learning Media and Technology: Generation Z and Alpha. Indonesian Journal of Instructional Media and Model, 2(2), 89. https://doi.org/10.32585/ijimm.v2i2.954

Umar. (2016). Media Pendidikan. Jurnal Tarbawiyah, 11(1), 131–144. https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.109

Watie, E. D. S. (2016). Komunikasi dan Media Sosial (Communications and Social Media). Jurnal The Messenger, 3(2), 69. https://doi.org/10.26623/themessenger.v3i2.270

Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Zufar, Z., Thaariq, A., Media, S., Resource, L., Normal, N., Sosial, M., … Normal, N. (2020). The Use of Social Media as Learning Resources to Support the New Normal Zahid Zufar At Thaariq, 1. 18(02), 80–93.




DOI: https://doi.org/10.46445/djce.v2i1.396

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Andrias Pujiono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXING

Didache: Journal of Christian Education has been registered on: