Kriteria Guru Sekolah Minggu sebagai Gembala Anak Berdasarkan Yehezkiel 34:11-16

Jessica Jessica, Yanto Paulus Hermanto, Tony Tedjo

Abstract


Sunday School ministry plays a pivotal role in introducing Jesus Christ as a Saviour to the children. As a children's pastor, Sunday School's teacher must have specific criteria to make the ministry grow even better. This research method is qualitative, followed by the descriptive analysis along with literature review toward the text in Ezekiel 34:11-16 "God, the True Shepherd (NKJV)." The study obtains three manners of God as a shepherd: God is gathering the scattered sheep, giving comforts to the sheep, and giving a proper rescue for each sheep. Leaning on those manners will lead the children's ministry in the church.

Abstrak

Pelayanan Sekolah Minggu dinilai penting untuk memperkenalkan Yesus Kristus sebagai Juruselamat kepada anak-anak. Guru Sekolah Minggu sebagai gembala anak harus memiliki kriteria tertentu agar pelayanan anak di dalam gereja dapat bertumbuh. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan analisis deskriptif dengan studi pustaka terhadap teks Yehezkiel 34:11-16 “Allah sebagai Gembala Israel yang Baik (TB).” Hasil penelitian menemukan tiga sikap Allah sebagai gembala yang menjadi kriteria bagi gembala anak yaitu Allah mengumpulkan domba yang terpencar, Allah memberikan kenyamanan bagi domba, dan Allah memberikan pertolongan yang tepat bagi setiap domba. Dengan dasar tersebut maka dapat mendukung pelayanan penggembalaan anak di dalam gereja.

 


Keywords


children’s pastor, Sunday-school teacher, criteria

Full Text:

PDF

References


Bangun, Y. (2010). Integritas Pemimpin Pastoral. Yogyakarta: Andi.

Benson, J. (1857). Joseph Benson's Commentary on the Old and New Testaments.

Berhitu, R. J. (2014). Peran Gembala Jemaat Terhadap Pengembangan Pelayanan Holistik Di Gereja Kemah Injil Indonesia Jemaat Yegar Sahaduta Jayapura. Jurnal Jaffray, 12(2), 273–290. https://doi.org/10.25278/jj71.v12i2.19

Bibleworks. (n.d.).

Darmawan, I. P. A. (2015). Dasar-dasar Mengajar Sekolah Minggu. Ungaran: Sekolah Tinggi Teologi Simpson.

Djadi, J. (2007). Metode Pastoral bagi Anak Sekolah Minggu. Jurnal Jaffray, 5(1), 1–6.

Engel, J. D. (2016). Pastoral dan Kebutuhan Dasar Konseling. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Geneva Bible Study. (1560).

Gloucester City Council. (n.d.). Robert Raikes.

Haaijer, J. (2010). The Evangelism of Children. Langenbruck: European Child Evangelism Fellowship.

Henry, M. (1706). Matthew Henry commentary on the whole Bible (complete).

Junetri, G., & Widjaya, Y. A. (2020). Kepemimpinan Guru Kristen: Sebuah Tinjauan Etika Kristen. BIA’ Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 3(2), 198–213. https://doi.org/10.34307/b.v3i2.149

Kristiono, T., & Perdana, D. P. (2019). Hambatan Guru dan Pelayanan Sekolah Minggu di Gereja Kristen Jawa Jebres Surakarta. Jurnal Teologi Gracia Deo.

Latif, H. F. (2018). Pengaruh Pengajaran dan Persekutuan Terhadap Tingkat Pertumbuhan Rohani Anak dan Remaja. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristiani, 1(2), 119–138. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v1i2.18

Manubey, J., Degeng, I. N. S., & Kuswandi, D. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Di Sekolah Minggu. Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(3), 526–535.

Marbun, P. (2009). Making Life Better. Yogyakarta: Andi.

Mimery, N. (1996). Rahasia Tentang Penggembalaan Jemaat. Jakarta: Mimery Press.

Mumo, P. M. (2016). The Role of Sunday Schools in Christian Socialisation of Children in Africa: A Case Study of Africa Inland Church in Kenya. Ilorin Journal of Religious Studies, 6(1), 44–58.

Nale, B. E. (2007). Sunday School as a Viable Tool for Church Growth in the 21st Century. Liberty Baptist Theological Seminary.

Rantesalu, S. B. (2020). Pemberlakuan Kurikulum Berbasis Nilai dan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Terhadap Kecerdasan Spiritual Siswa SMA Negeri Di Tana Toraja. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 3(2), 214–229. https://doi.org/10.34307/b.v3i2.152

Santoso, Y. (2020). Efektivitas Peran Gembala Jemaat dalam Pertumbuhan Gereja. KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 2(2), 88–100. https://doi.org/10.47167/kharis.v2i2.35

Senduk, H. (n.d.). Pedoman Pelayanan Pendeta Jilid II. Jakarta.

Spence-Jones, H. D. . (1883). Pulpit Commentary.

Tari, E., & Hutapea, R. H. (2020). Peran Guru dalam Pengembangan Peserta Didik di Era Digital. Kharisma: Jurnal Ilmiah Teologi, 1(1), 1–13.

Tefbana, I. I., Hana, S. R., Supartini, T., & Wijaya, H. (2020). Kompetensi Guru Sekolah Minggu Terhadap Keefektifan Mengajar Anak: Suatu Studi Kuantitatif Di Jemaat GPdI El-Shaddai Makassar. Didache: Journal of Christian Education, 1(2), 205. https://doi.org/10.46445/djce.v1i2.360

Windermere, A. (n.d.). The Role of a Children's Pastor.




DOI: https://doi.org/10.46445/djce.v2i1.384

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jessica Jessica, Yanto Paulus Hermanto, Tony Tedjo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXING

Didache: Journal of Christian Education has been registered on: