Pengaruh Kecakapan Mengajar Guru PAK Terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa

Januaster Siringoringo, Thomas Pandawa Efrata Tarigan, Christin Liliana Pane

Abstract


This study aims to find the contribution of students 'perceptions about the teaching skills of PAK (X) teachers to students' interest in learning (Y1) class VII SMP Era Ibang Medan, second; the contribution of students' perceptions about the teaching skills of PAK teachers to the learning outcomes of PAK students (Y2) grade VII SMP Era Ibang Medan. Third: the contribution of students' perceptions about the teaching skills of PAK teachers to the interests and learning outcomes of class VII students of SMP Era Ibang Medan. The sample of this research is 130 people. To determine whether there is a relationship between independent and dependent variables, analyzed using the product correlation formula from Person's Moment. Based on the results of the research, the contribution of students 'perceptions about the teaching skills of PAK teachers to the learning interest of grade VII students of SMP Era Ibang Medan obtained a value of 0.382> 0.361, the contribution of students' perceptions to the teaching skills of PAK teachers on the learning outcomes of students in class VII SMP Era Ibang Medan was obtained. the value of 0.698> 13.040 and the contribution of students' perceptions about the teaching skills of PAK teachers to the interests and learning outcomes of class VII students of SMP Era Ibang Medan. Therefore, it is necessary to have a measured evaluation to see the skills of PAK teachers in teaching to increase student interest and learning outcomes.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan mencari besar kontribusi persepsi siswa tentang kecakapan mengajar guru PAK (X) terhadap minat belajar siswa (Y1) kelas VII SMP Era Ibang Medan, kedua; besar kontribusi persepsi siswa tentang kecakapan mengajar guru PAK terhadap hasil belajar PAK siswa (Y2) kelas VII SMP Era Ibang Medan. Ketiga: besar kontribusi Persepsi siswa tentang kecakapan mengajar guru PAK terhadap minat dan hasil belajar PAK siswa kelas VII SMP Era Ibang Medan. Sampel penelitian ini berjumlah 130 orang. Untuk mengetahui ada tidaknya hubungan antara Variabel bebas dan terikat, dianalisis dengan menggunakan rumus korelasi produk Moment dari Person. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan kontribusi Persepsi siswa tentang kecakapan mengajar guru PAK terhadap minat belajar siswa kelas VII SMP Era Ibang Medan diperoleh nilai 0,382>0,361, kontribusi Persepsi siswa untuk kecakapan mengajar guru PAK terhadap hasil belajar PAK siswa kelas VII SMP Era Ibang Medan diperoleh nilai 0,698 > 13,040 dan kontribusi Persepsi siswa tentang kecakapan mengajar guru PAK terhadap minat dan hasil belajar PAK siswa kelas VII SMP Era Ibang Medan. Karena itu perlu evaluasi yang terukur untuk melihat kecakapan guru PAK dalam mengajar demi meningkatkan minat dan hasil belajar siswa.


Keywords


minat belajar; hasil belajar; kecakapan mengajar; guru agama Kristen

Full Text:

PDF

References


Ermindyawati, L. (2019). Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Perilaku Siswa-Siswi Di SD Negeri 01 Ujung Watu Jepara. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 2(1), 40–61. https://doi.org/10.34081/fidei.v2i1.27

Febriyona, C., Supartini, T., & Pangemanan, L. (2019). Metode Pembelajaran dengan Media Lagu untuk Meningkatkan Minat Belajar Firman Tuhan. Jurnal Jaffray, 17(1), : 123-140. https://doi.org/10.25278/jj71.v17i1.326

Hutahaean, H. (2019). Akselerasi Guru Teologi Profesional dan Bermutu.

Hutahaean, H. (2020a). Pelayan Tuhan di Gereja dan Masyarakat. Pustaka Star’s Lub.

Hutahaean, H. (2020b). Perwujudan Kampus Merdeka di Era Pandemi. Koran ANALISA, 5. https://doi.org/ISSN 0215-2943

Irawan, H. (2018). Metodologi Riset. In B. Budijanto (Ed.), Dinamika Spiritualitas Generasi Muda Kristen Indonesia (pp. 13–20). Bilangan Research Center.

Kartomo, A. I., & Slameto, S. (2016). EVALUASI KINERJA GURU BERSERTIFIKASI. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 219–229. https://doi.org/10.24246/j.jk.2016.v3.i2.p219-229

Napitupulu, T. M. (2019). DAMPAK VARIASI GAYA MENGAJAR GURU PAK TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS VII SMP NEGERI 2 SIPAHUTAR KECAMATAN SIPAHUTAR KABUPATEN TAPANULI UTARA TAHUN PEMBELAJARAN 2018/2019. Christian and Humaniora, 3(2), 155–161. https://doi.org/https://doi.org/10.46965/jch.v3i2.131

Perdana, S., & Slameto, S. (2016). PENGGUNAAN METODE PROBLEM BASED LEARNING (PBL) BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar Universitas Sebelas Maret, 4(2), 73–78. https://media.neliti.com/media/publications/119026-ID-penggunaan-metode-problem-based-learning.pdf

Sagala, L. D. J. F., Priskila, K., Susanty, A., & Kristina, J. (2020). Profesionalitas Guru Agama Kristen Berdasarkan Surat 1 Timotius. Didache: Journal of …, 1(1), 25–34. https://doi.org/10.46445/djce.v1i1.292

Sanjaya, W. (2012). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran Edisi Pertama. In Prenada Media Group. Prenada Media Group.

Simanjuntak, J. N. (2019). Pengaruh Pemahaman Panggilan Guru Kristen terhadap Pemberitaan Injil. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristiani, 3(1), 9–20. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v3i1.44

Sugiyono, S. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. AlfaBeta.

Utomo, B. S. (2017). (R)Evolusi Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Mentransformasi Kehidupan Siswa. DUNAMIS: Jurnal Penelitian Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(2), 1–15. https://doi.org/10.30648/dun.v1i2.111

Wahidmurni. (2017). Penerapan Metode Penelitian Kuantitatif. Repository UIN Malang, 1(1), 287–295. http://repository.uin-malang.ac.id/1985/2/1985.pdf




DOI: https://doi.org/10.46445/djce.v1i2.353

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Januaster Siringoringo, Thomas Pandawa Efrata Tarigan, Christin Liliana Pane

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXING

Didache: Journal of Christian Education has been registered on: