Penerapan Model Think-Pair and Share dalam Meningkatkan Hasil Belajar PAK pada Siswa SMP

Bongsu Parhusip, Hasahatan Hutahaean, Elda Theresia

Abstract


Write This research is a Classroom Action Research (CAR) which aims to see the results of PAK learning through the application of the Think-Pair-Share Technique Cooperative Learning Model Application. The subjects of this study were students of class VIII SMP Parulian 3 Medan with 30 students as respondents. The subject of study is Life of Gratitude. The research instrument was a test given to students as many as 11 questions for the first cycle and 15 questions in the second cycle. Each cycle is carried out with different materials according to the learning limits at school. Each cycle consists of a planning stage, an action stage, an observation stage, and a reflection stage. In the first cycle, there was an increase in student PAK learning outcomes, namely 46.39% with the incomplete assessment category. Whereas in cycle II, there was also an increase in student PAK learning outcomes, namely 84.88% with the complete assessment category. This means that the application of Think-Pair-Share Learning can improve SMP students' PAK learning outcomes.

 

Abstrak

Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang bertujuan melihat hasil belajar PAK melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair and Share. Subjek penelitian ini siswa kelas VIII SMP Parulian 3 Medan dengan jumlah responden 30 siswa. Adapun subjek belajar adalah Hidup Bersyukur. Instrumen penelitian ini adalah test yang diberikan kepada siswa sebanyak 11 soal untuk siklus I dan 15 soal pada siklus II. Setiap siklus dilaksanakan dengan materi yang berbeda sesuai dengan batas pelajaran di sekolah. Setiap siklus terdiri dari tahap perencanaan, tahap tindakan, tahap pengamatan, dan tahap refleksi. Pada siklus I, terdapat peningkatan hasil belajar PAK siswa yakni 46,39% dengan kategori penilaian belum tuntas. Sedangkan pada siklus II, juga terdapat peningkatan hasil belajar PAK siswa yakni 84,88% dengan kategori penilaian tuntas. Ini berarti penerapan Pembelajaran Tipe Think-Pair and Share dapat meningkatkan hasil belajar PAK siswa SMP.

Keywords


Hasil Belajar; penelitian tindakan kelas; Tipe Think-Pair and Sha

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara, 136(2), 2–3.

Hamalik, O. (2007). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hutahaean, H. (2016). Lahir dan Berkembangnya Aliran-Aliran Gereja. In Gundari Ginting (Ed.), Sejarah dan Pertumbuhan Gereja (pp. 21–37). Medan: Prodi Teologi STTSU.

Hutahaean, H. (2019). Akselerasi Guru Teologi Profesional dan Bermutu. Medan.

Kaddoura, M. (2013). Think Pair Share : A teaching Learning Strategy to Enhance Students ’ Critical Thinking. Education Research Quarterly, 36(4), 3–24. https://doi.org/0196-5042

Khasinah, S. (2015). Classroom Action Research. Pionir: Jurnal Pendidikan, 4(1), 107–114. https://doi.org/10.22373/pjp.v4i1.159

Kothiyal, A., Majumdar, R., Murthy, S., & Iyer, S. (2013). Effect of think-pair-share in a large CS1 class: 83% sustained engagement. In B. Simon (Ed.), ICER 2013 - Proceedings of the 2013 ACM Conference on International Computing Education Research (pp. 137–144). New York: Association for Computing Machiner. https://doi.org/10.1145/2493394.2493408

Naibaho, D. (2018). Peranan Guru Sebagai Fasilitator Dalam Perkembangan Peserta Didik. Jurnal Christian Humaiora, 2(1), 77–86. https://doi.org/10.46965/jch.v2i1.112

Nuhamara, D. (2018). Pengutamaan Dimensi Karakter Dalam Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Jaffray, 16(1), 93–115. https://doi.org/10.25278/jj71.v16i1.278

Panggabean, J. Z. Z. (2018). Pendekatan Praktis-teologis Dalam Fondasi Pendidikan Kristiani. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristes (KURIOS), 4(2), 167–181. https://doi.org/10.30995/kur.v4i2.81

Pazmino, R. W. (2003). Theological Education with Hispanic Persons: Teaching Distinctiveness. Teaching Theology and Religion, 6(3), 138–145. https://doi.org/10.1111/1467-9647.00165

Prahl, K. (2017). Best Practices for the Think-Pair-Share Active-Learning Technique Kristine Prahl. American Biology Teacher, 79(1), 3–8. https://doi.org/10.1525/abt.2017.79.1.3

Raba, A. A. A. (2017). The Influence of Think-Pair-Share (TPS) on Improving Students’ Oral Communication Skills in EFL Classrooms. Creative Education, 8(1), 12–23. https://doi.org/10.4236/ce.2017.81002

Radhakrishna, R., & Chikthimmah, N. (2012). TPS (think, pair and share) as an active learning strategy. NACTA Journal, 56(3), 82–55.

Rifai, R. (2017). Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Materi Pembelajaran Sakramen Perjamuan Kudus VIII SMP Negeri 17 Surakarta, Tahun 2015/2016. DUNAMIS: Jurnal Penelitian Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(2), 171. https://doi.org/10.30648/dun.v1i2.112

Saifulloh, M., Muhibbin, Z., & Hermanto, H. (2012). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Sosial Humaniora, 5(2), 206–218. https://doi.org/10.12962/j24433527.v5i2.619

Slameto, S. (2016). Penulisan Artikel Ilmiah Hasil Penelitian Tindakan Kelas. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 46–57. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p46-57

Surayya, L., & Tika, M. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau Dari Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1), 1–11.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Tendrita, M., Mahanal, S., & Zubaidah, S. (2016). Pemberdayaan Keterampilan Berpikir Kreatif melalui Model Remap Think Pair Share. Proceeding Biology Education Conference (ISSN: ), 285–291. Malang: Universitas Negeri Malang. https://doi.org/2528-5742

Tety, T., & Wiraatmadja, S. (2017). Prinsip-Prinsip Filsafat Pendidikan Kristen. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 1(1), 55–60. Retrieved from https://journal.sttsimpson.ac.id/index.php/EJTI/article/view/56

Trianto. (2014). Model Pembelajaran Terpadu. Konsep Strategi Dan Implementasinya Dalam KTSP, 56.

Widayati, A. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 6(1), 87–93. https://doi.org/10.21831/jpai.v6i1.1793




DOI: https://doi.org/10.46445/djce.v1i2.349

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Bongsu Parhusip, Hasahatan Hutahaean, Elda Theresia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXING

Didache: Journal of Christian Education has been registered on: