Peranan Guru dalam Menerapkan Metode Belajar Sebaya

Dewi Sitorus

Abstract


The role of teachers to achieve KKM in the affective, spikomotor, and cognitive domains. In the reality of education, many students are unable to complete the KKM. Because, teachers are not able to find and apply appropriate, consistent, and continuous methods in the learning process applied by the teacher. Where, the teacher focuses more on students who easily understand the subject matter. So that students who have difficulty understanding lessons are ignored and end up skipping school or going to class. The author describes the peer learning method as an approach in improving the abilities of each student in the affective, spikomotor, and cognitive domains during daily, semester, and national exams in achieving KKM. The author uses qualitative methods in gathering information through observation and the accumulated results of affective, psychomotor, and cognitive values. The author hopes that this paper can be a contribution for schools in Jayawijaya, Wamena.

 

Abstrak

Guru berperanan untuk mencapai KKM dalam ranah afektif, psikomotorik, dan kognitif. Dalam realitanya, banyak peserta didik tidak mampu menuntaskan KKM. Karena, guru tidak mampu menemukan dan menerapkan metode yang tepat, konsisten, dan kontinu dalam proses pembelajaran yang diterapkan oleh guru. Dimana, guru lebih fokus pada peserta didik yang mudah memahami materi pelajaran sehingga peserta didik yang kesulitan memahami pelajaran terabaikan dan akhirnya bolos ke sekolah. Penulis menguraikan metode belajar sebaya sebagai salah satu pendekatan dalam meningkatkan kemampuan setiap peserta didik dalam ranah afektif, psikomotorik, dan kognitif untuk pencapaian KKM. Penulis menggunakan metode kualitatif dalam mengumpulkan informasi melalui observasi dan hasil akumulasi nilai afektif, psikomotorik, dan kognitif. Penulis mengharapkan tulisan ini dapat menjadi sumbangsih bagi sekolah di Jayawijaya, Wamena.


Full Text:

PDF

References


Alkitab. (2012). Jakarta: Lembaga Alkitab Indonesia.

Chatib, M. (2009). Sekolahnya Manusia. Bandung.

Darmawan, I. P. A. (2014). Menjadi Guru Yang Terampil. Bandung: Kalam Hidup.

Darmawan, I. P. A., & Sujoko, E. (2013). Revisi Taksonomi Pembelajaran Benyamin S. Bloom. Satya Widya, 29(1), 30–39. https://doi.org/10.24246/j.sw.2013.v29.i1.p30-39

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV PUSTAKA SETIA.

Himpunan Peraturan Perundang-Undangan RI Guru dan Dosen. (2009). Bandung: CV. NUANSA AULIA.

Indriani, A. M. F., & Mutmainnah, S. (2016). Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Accounting and Business Education, 2(2). https://doi.org/10.26675/jabe.v2i2.6057

Kamus Besar Bahasa Indonesia. (2008). Jakarta: PT. Gramedia.

Karnawati, K., Hosana, H., & Darmawan, I. P. A. (2019). Lingkungan Proses Pembelajaran Yesus. Veritas Lux Mea (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen), 1(2), 76–89.

Kunandar. (2010). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. 11(1), 9–16.

Promosi, J. (2015). berkualitas dan berdaya saing. | 73. 3(1), 73–82.

Riniwati, R. (2016). Motivasi, Prestasi dan Evaluasi Belajar. Ungaran: Sekolah Tinggi Teologi Simpson.

Sidjabat, B. S. (1995). Strategi Pendidikan Kristen suatu Tinjauan Teologis-Filosofis. Yogyakarta: ANDI.

Silberman, M. (2013). Pembelajaran Aktif 101 Strategi untuk Mengajar secara Aktif (Tim Indeks; S. E. Bambang Sarwiji, Ed.). Jakarta: PT Indeks.

Sugiyono. (2015). Memahami Penilitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Wenas, M. L., & Darmawan, I. P. A. (2017). Signifikansi Pendidikan Anak Dalam Perspektif Alkitab. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 1(2), 118–128.

Yamin, H. M. (2013). Strategi & Metode dalam Model Pembelajaran (M. Saiful Ibad, Ed.). Jakarta: GP Press Group.




DOI: https://doi.org/10.46445/djce.v1i2.312

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Dewi Sitorus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXING

Didache: Journal of Christian Education has been registered on: