Sekolah Minggu Masa Pandemi Covid 19: Kendala, Solusi, Proyeksi

Karnawati Karnawati, Mardiharto Mardiharto

Abstract


The pandemic period resulted in all educational activities in Indonesia undergoing a change in the shape of the learning process. The learning process that is used to face-to-face meetings between teachers and students turns into an online learning system. The Sunday School education is no exception. This study aims to find obstacles, solutions and future projections for Sunday school activities in Indonesian baptism churches. This research uses a descriptive qualitative approach. The results of this study found that most baptism churches have disabled Sunday School activities because the church is not ready to facilitate students in online learning. However, it was found that a number of baptism churches were committed to holding Sunday school activities. The obstacles faced are related to the lack of ability to apply technological facilities by teachers, parents and students. also an obstacle to spending a large quota. The solution is to improve technological capabilities for teachers and parents. Future projection is to strengthen the ability of parents in biblical knowledge and teaching skills of children at home.

 

Masa pandemi mengakibatkan seluruh kegiatan pendidikan di Indonesia mengalami perubahan bentuk proses pembelajaran. Proses pembelajaran yang sudah terbiasa dengan bertatap muka antar guru dan murid berubah menjadi sistem online learning. Tidak terkecuali pendidikan Sekolah Minggu mengalami dampak. Penelitian ini bertujuan mencari kendala, solusi dan proyeksi ke depan atas kegiatan sekolah minggu yang ada di gereja baptis Indonesia. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Hasil dari penelitian ini ditemukan Sebagian besar gereja baptis telah menonaktifkan kegiatan Sekolah Minggu dikarenakan belum siapnya gereja dalam menfasilitasi murid dalam pembelajaran online. Namun ditemukan beberapa gereja baptis yang berkomitmen tetap menyelengarakan kegiatan Sekolah minggu. Adapun kendala yang dihadapi berhubungan dengan kurangnya kemampuan mengaplikasikan sarana teknologi oleh guru, orang tua dan murid. juga kendala menghabiskan kuota yang tidak sedikit. Solusi adalah dengan meningkatkan kemampuan teknologi bagi guru dan orang tua. Proyeksi kedepan adalah dengan menguatkan kemampuan orang tua dalam pengetahuan alkitab dan skill mengajar anak di rumah.


Keywords


Covid-19; Constraints; Projection; Solution; Sunday School

Full Text:

PDF

References


Boehlke, R. R. (2003). Sejarah Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen. BPK Gunung Mulia.

Christie, C. (2020). 5 Hal yang Bisa Sekolah Minggu Lakukan Saat Masa Pandemi. Superbook. https://www.superbookindonesia.com/article/read/article/5+Hal+Yang+Bisa+Sekolah+Minggu+Lakukan+Saat+Masa+Pandemi/id/1556.html

Covid-19, G. T. P. P. (2020). Update COVID-19 di RI 12 Juni. Covid19.Go.Id. https://covid19.go.id/p/berita/update-covid-19-di-ri-12-juni-positif-36406-meninggal-2048-sembuh-13213

Darmawan, I. P. A. (2019). Pembelajaran Memorisasi Dalam Ulangan 6:6-9. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristiani, 3(1), 21. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v3i1.50

Herliandry, L. D., & Suban, M. E. (2020). Jurnal Teknologi Pendidikan Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. 22(1), 65–70.

Jamaluddin, D., Ratnasih, T., Gunawan, H., & Paujiah, E. (2020). Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19 Pada Calon Guru : Hambatan, Solusi dan Proyeksi. Karya Tulis Ilmiah UIN Sunan Gunung Djjati Bandung, 1–10. http://digilib.uinsgd.ac.id/30518/

Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48.

Kienel, P. A., E., G. O., & E., B. S. (1982). Philosophy of Christian School Education. ACSI Publiser.

Kompas. (2020). Pandemi Covid-19, Telkom Dukung Masyarakat Belajar dari Rumah Lewat Cara Ini. Kompas.Com. https://www.kompas.com/edu/read/2020/04/20/063000771/pandemi-covid-19-telkom-dukung-masyarakat-belajar-dari-rumah-lewat-cara-ini?page=all

Muhardi. (2004). Kontribusi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia. Mimbar, XX(4), 478–492. https://doi.org/10.3171/jns.2000.93.supplement 3.0047

Naipospos, P. S. (1972). Buku Penuntun Sekolah Minggu. BPK Gunung Mulia.

Nana Nuryana, A. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan. Kabar Priayangan. https://kabar-priangan.com/dampak-pandemi-covid-19-terhadap-dunia-pendidikan/

Piland, H. M. (2000). Perkembangan Gereja dan Penginjilan Melalui Sekolah Minggu. Lembaga Literatur Baptis.

Pujilestari, Y. (2020). Dampak Positif Pembelajaran Online Dalam Sistem Pendidikan Indonesia Pasca Pandemi Covid-19. Adalah, 4(1), 49–56. http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/adalah/article/view/15394/7199

Sari, L. (2020). Upaya Menaikkan Kualitas Pendidikan dengan Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1074.

Tung, K. Y. (2013). Filsafat Pendidikan Kristen. Andi.

Wilson, D. (2002). The Case for Classical Education. Crossway Books.

Winarni, I. T. (2020). Kendala Pendidikan Indonesia Selama Covid-19. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/indah16799/5eb2d7c9097f365828490112/kendala-pendidikan-indonesia-selama-covid-19

Wiriadinata, E. S. (2016). Pedoman Praktis Sekolah Minggu Baptis (L. Maria (ed.)). Dian Cipta.




DOI: https://doi.org/10.46445/djce.v1i1.291

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Karnawati Karnawati, Mardiharto Mardiharto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXING

Didache: Journal of Christian Education has been registered on: