Peran Gembala Jemaat dalam Pengajaran Agama Kristen terhadap Keterlibatan Warga Jemaat dalam Pelayanan

Authors

  • Rotua Julianovia Hutagalung Sekolah Tinggi Teologi Jaffray Jakarta
  • Romi Lie Sekolah Tinggi Teologi Jaffray Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.46445/djce.v2i1.359

Keywords:

Pengajaran Agama Kristen, Warga Jemaat, Pelayanan, Gereja

Abstract

Lack of church involvement in every church activity (service), because the congregation does not get guidance, direction, and teaching. If Christian religious teaching is taught properly and healthily, the congregation will be strong / survive, experience a change in thinking (cognitive), attitude (affective), and willing to be involved (psychomotor) in church activities. That is why, if the congregation has received formation, teaching properly and healthily, they will take root, grow, and bear fruit (Colossians 3:17). The method presented during the study was to use quantitative methods, namely distributing questionnaires to members of the Church of Christ Rahmani Indonesia, Sola Gratia Church, Ruko Permata Ujung Menteng. As a result, as a pastor, the task is not only to shepherd but also to be responsible for the spirituality of the church in providing teaching, formation, direction, and training to church members.

 

References

Ahmadi, A. (1991). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Akal, Y. J. (2002). Etika Pelayanan. Jakarta: Jakarta: Institut Filsafat Teologi dan Kepempinan Jaffray Jakarta.

Berkhof, L. (2008). Teologi Sistematik V: Doktrin Gereja. Surabaya: Momentum.

BibleWorks (Version 10). (n.d.).

Borrong, R. P. (2016). Melayani Makin Sungguh: Signifikansi Kode Etik Pendeta bagi Pelayanan Gereja-gereja di Indonesia. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Camerling, Y. F., Lauled, M. C., & Eunike, S. C. (2020). Gereja Bermisi Melalui Media Digital Di Era Revolusi Industri 4.0. VISIO DEI: JURNAL TEOLOGI KRISTEN, 2(1), 1–22. https://doi.org/10.35909/visiodei.v2i1.68

Darmawan, I. P. A. (2019). Jadikanlah Murid: Tugas Pemuridan Gereja Menurut Matius 28:18-20. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 3(2), 144–153. https://doi.org/10.46445/ejti.v3i2.138

Darmawan, I. P. A., & Kristanti, D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture dalam Pembelajaran di Sekolah Minggu. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.46307/rfidei.v5i1.38

Darmawan, I. P. A., & Priskila, K. (2020). Penerapan Storytelling Dalam Menceritakan Kisah Alkitab Pada Anak Sekolah Minggu. KURIOS (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen), 6(1), 35–46. https://doi.org/10.30995/kur.v6i1.129

Dawa, M. D. L. (2020). Gembala Cendikiawan: Sebuah Gambaran Tentang Gembala Jemaat. TE DEUM: Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan, 10, No. 1, 88.

Goa, L. (2018). Pelayanan Pastoral bagi Sesama yang Membutuhkan. SAPA: Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 3, No. 1, 109.

Hadinoto, N. K. A. (1993). Dialog dan Edukasi Keluarga Kristen dalam Masayarakat Indonesia. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Harmadi, M., & Diana, R. (2020). Peran Pembinaan Warga Jemaat Dalam Menghadapi Fenomena Kekerasan Dalam Pacaran Pada Remaja. Integritas: Jurnal Teologi, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.47628/ijt.v2i1.21

Homrighausen, E. G., & Enklaar, I. H. (1999). Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. (1996). In Kamus Besar Bahasa Indonesia (p. 204). Jakarta: Balai Pustaka.

Kosta, Y., & Djadi, J. (2011). Peranan Gembala sebagai Pemimpin dalam Perspektif I Petrus 5:1-4 dan Relevansinya pada Masa Kini. Sekolah Tinggi Theologi Jaffray, 9, No. 2, 182.

Kristianto, P. L. (2006). Prinsip dan Praktek Pendidikan Agama Kristen: Penuntun bagi Mahasiswa Teoogi dan PAK, Pelayan Gereja, Guru Agama, dan Keluarga Kristen. Yogyakarta: Yayasan Andi.

Kurang, S. (2004). Dimensi Pelayanan Pastoral. Sekolah Tinggi Theologi Jaffray, 2, No. 2, 5.

Mary, E. (2020). Implikasi Ulangan 5:16 Dalam Pendidikan Keluarga. Didache: Journal of Christian Education, 1(2), 141–152. https://doi.org/10.46445/djce.v1i2.331

Navigator, N. (1996). Memimpin Kelompok Penelaan Alkitab. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Nuh, S., Darmawan, I. P. A., & Sujoko, E. (2019). Implementasi PAK Konteks Gereja Di GKII Tandang, Semarang. Jurnal Teologi Pengarah, 1(1), 59–70. https://doi.org/10.36270/pengarah.v1i1.7

Nuhamara, D. (2007). Pembimbing Pendidikan Agama Kristen. Bandung: Jurnal Info Media.

Oei, A. W. (2017). Khotbah Yang Kontekstual: Memuridkan Para Pengkhotbah Untuk Memuridkan Jemaat. SOLA GRATIA: Jurnal Teologi Biblika dan Praktika, 5(1). https://doi.org/10.47596/solagratia.v5i1.53

Riniwati, R. (2020). Pembinaan Guru Sekolah Minggu Untuk Mengajarkan Konsep Keselamatan Pada Anak. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(2), 186–194. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i2.247

Ronda, D. (2016). Pemimpin dan Media: Misi Pemimpin Membawa Injil Melalui Dunia Digital. Jurnal Jaffray, 14(2), 189–198. https://doi.org/10.25278/jj71.v14i2.210

Sagala, L. D. J. F. (2020). Tugas Pedagogis Gembala Dalam Menyiapkan Warga Gereja Menghadapi Perubahan Sosial. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(2), 167–174. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i2.253

Salurante, T. (2021). Wawasan Dunia Kristen Sebagai Penunjuk Arah Gereja Modern Bermisi. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 5(1), 16–26. https://doi.org/10.46445/ejti.v5i1.328

Selan, R. F. (2006). Pedoman Pembinaan Warga Jemaat. Bandung: Kalam Hidup.

Sumiwi, A. R. E., & Santo, J. C. (2019). Menerapkan Konsep Pelayan Tuhan Perjanjian Baru pada Masa Kini. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristen, 3 No. 3, 96. http://dx.doi.org/10.33991/epigraphe.v3i2.129

Sumiyati, S., & Mendrofa, E. (2021). Implikasi Pedagogis Pada Sakramen Perjamuan Kudus Dalam Liturgi Gereja. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 5(1), 116–126. https://doi.org/10.46445/ejti.v5i1.314

Susanti, A. (2017). Relevansi Finalitas Kristus Di Tengah-Tengah Arus Pluralisme Dan Pluralitas Masyarakat Indonesia. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 1(1), 85–102. https://doi.org/10.46445/ejti.v1i1.65

Tafonao, T. (2018). Peran Gembala Sidang Dalam Mengajar Dan Memotivasi Untuk Melayani Terhadap Pertumbuhan Rohani Pemuda. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 2(1). https://doi.org/10.46445/ejti.v2i1.85

Tanduklangi, R. (2020). Analisis Teologis Tentang Tujuan Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam Matius 28:19-20. Peada’:Jurnal Pendidikan Kristen, 1 No. 1, 53. https://doi.org/10.34307/peada.v1i1.14

Tanhidy, J., Daliman, M., Suparti, H., & Siswanto, K. (2021). Implementasi Etika Kristen Dalam Keluarga Badan Pengurus Jemaat Gereja Kemah Injil Indonesia Propinsi Jawa Tengah. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 5(1), 102–115. https://doi.org/10.46445/ejti.v5i1.348

Telaumbanua, T. (2019). Peran Gembala Sidang Sebagai Pendidik Dalam Pertumbuhan Rohani Jemaat. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 2, No. 2, 363.

Theissen, H. C. (2003). Teologi Sistematik. Malang: Gandum Mas.

Tomatala, Y. (2020). Gereja Yang Visioner dan Misioner di Tengah Dunia yang Berubah. Integritas: Jurnal Teologi, 2(2), 127–139. https://doi.org/10.47628/ijt.v2i2.48

Tuai, A. (2020). Strategi Pelibatan Anggota Jemaat Mewujudkan Misi Gereja yang Sehat. Integritas: Jurnal Teologi, 2(2), 188–200. https://doi.org/10.47628/ijt.v2i2.42

Widiyanto, M. A., & Susanto, S. (2020). Pengaruh Pelayanan Kunjungan Pastoral Terhadap Pertumbuhan Rohani Jemaat. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 39–46. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.214

Zaluchu, S. E. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif di dalam Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4, No. 1, 32.

Downloads

Published

2021-06-30

Issue

Section

Articles